Rotor 1x13 udskiller sig på mange måder fra de andre store mærker på markedet, så som Shimano, Campagnolo og SRAM ved blandt andet, at Rotor 1x13 geargruppe har Hydraulisk gearskift.
En krans med 13 tandhjul lyder jo fuldstændigt vanvittigt og da jeg selv startede med at cykle tilbage i firserne var 12 gear "the shit" forskellen var bare at dengang var der 6 tandhjul bag på og 2 klinger foran som tilsammen jo giver 12 Gear. Nu hedder det 13 bag på og en klinge foran. Vildt nok !!
Jeg havde efterhånden vænnet mig til at køre med elektronisk gear, så hvorfor egentlig gå tilbage til mekanisk (mekanisk/hydraulisk). Svaret er ikke helt enkelt, men jeg har de sidste par år været lun på ideen om kun at have en klinge foran, og havde det faktisk også på min seneste TT cykel, men det duede ikke til bjergkørsel da jeg bare havde fjernet en klinge på en 2x11 speed gruppe. Men det var bestemt ikke optimalt til bjergkørsel.
Så da Rotor Bike så lancerede deres 1x13 gruppe til både alm. racer samt til TT var jeg klar til at prøve det af. Rotor påstår nemlig at 1x13 er lig med 2x11 fordi en 2x11 gruppe har mange overlap. Læs hvorfor her: https://rotorbike.com/1x13-groupset-road/
Og når MTB og Gravel kan køre med kun en klinge foran, så kan landevejsryttere vel også.
Så da jeg i år alligevel stod for at skulle skifte begge mine cykler ud var jeg klar til at prøve det af, selvom det var med lidt skepsis må jeg indrømme. Men også lige præcis derfor skriver jeg dette indlæg for at hjælpe dig som måske overvejer at købe en Rotor 1x13 gruppe.
Rotor 1x13 gearskift perfomance.
Den helt store forskel er at Rotor 1x13 kun har et skiftegreb og kun en enkelt skifte-paddel som funger til både at skifte op og ned i gear med. Det krævede lidt tilvænning da jeg kommer fra en Ultegra DI2 gruppe hvor der var 4 trykknapper, men jeg vil sige at man vænner sig hurtigt til at der kun er skiftegreb i højre side. Det der er meget anderledes er at når man skal skifte til lavere gear, altså op i kassetten foregår det ved at man trykker skiftepaddlen helt i bund, altså stor vandring og når man skifter i højere gear, altså ned i kassetten foregår det med et lille let tryk. Der gik faktisk nogle uger inden den sad lige i skabet hver gang jeg skifter og jeg blev lidt irriteret over det, men nu sidder den bare lige i skabet hver gang!!
Selve indexeringen sidder i bagskifteren og derfor er det også meget nemt at justere gearet. Justeringen foregår på den lille kombineret fingerskrue/TX30 der sidder midt på fronten af skifteren. Man kan godt skrue på den med fingrene men det kræver virkelig hård hud på fingrene og hvorfor Rotor har valgt en TX30 er mig en gåde, for hvem har lige en TX30 med ude på træningsturen😳 Det skal så siges at jeg aldrig har haft brug for at justere gearet på en træningstur, nok fordi indexeringen er i selve bagskifteren og ikke i grebet.
Selve gearskiftet funger virkelig godt og er kontant selv under høj belastning(når der trædes mange watt under et skift) så der er der ikke noget at sætte en finger på !! Man skal dog være opmærksom på at det jo er en mekanisk gruppe, så det kræver at man har fornemmelsen i fingerspidserne når man skifter.
Skiftet er 100% hydraulisk og jeg blev noget overasket over hvor tynd den hydrauliske slange er der går fra grebet til bagskifteren. Fordelen ved hydraulisk gearskifte er at der ikke er noget vedligehold som der jo er med et kabel på en traditionel gruppe, ikke noget med et kabel der begynder at gå trægt fordi det er slidt og eller skal smøres. Ikke noget batteri der pludselig løber tør for strøm. I skrivende stund har jeg kørt med denne gruppe 4 mdr. uden der har været det mindste bøvl.
Rotor disc brakes i samarbejde med Magura
Rotor 1x13 groupsættets bremser er lavet i samarbejde med Magura og personligt syntes jeg at både greb og kaliber er super flotte og den røde ring giver efter min mening et godt look. Til at starte med irriterede det mig at jeg syntes der var for langt ud til grebene når jeg sad nede i hornene på styret og skulle bremse og tænkte, hvis jeg næsten ikke kunne nå, så kan kvinder da umuligt nå, indtil jeg fornyligt endelig fandt en justeringsskrue som sad godt gemt. Efter justering er det nu helt perfekt. Bremsefornemmelsen er god, hvor der det første lille stykke ikke sker særlig meget, men derefter er bremseeffekten fast og hård, så rigelig kraftig til selv de hurtigste nedkørsler.
Selve højden på grebet, altså der hvor man holder om med fingrene er lidt større end normalt og er for Rotor på 52mm hvor Shimano og SRAM ligger på henholdsvis 45mm og 43mm. Jeg har ikke noget problem med de 52mm men måske en kvinde med små hænder syntes at det er for voldsomt?
Hjul var min største bekymring
Jeg havde hørt fra flere at Rotor 1x13 kun fungerede med Rotor's egne hjul da kassetten er 4 mm bredere for at gøre plads til det ekstra gear, så selve body'en er jo også 4 mm bredere. Jeg havde også hørt at baghjulet så ville blive blødt som smør på grund af egerspændingen var mere stejl i krans siden end normalt.
Meeen, Jeg vil starte med at sige at Profil Design baghjulet er meget stift og stabilt selv ved de kraftigste antrit !!
Og ja, det er rigtigt at 13s kassetten kun passer på Rotor hjul(Profil Design). Eller man kan købe Rotor's 1x13 REVOLVER nav og bygge sit eget hjul med den fælg man nu ønsker.
Da indexeringen er den samme på 12s og 13s kan man bruge både 12 og 13 speed med den samme bagskifter. Det er nemlig bare bagstoppet der justeres med en 2,5mm umbraco, meget nemt. Og 12s kassetten passer på en 10/11 speed body.
13 speed kassette fås i følgende udgaver 10-36, 10-39. 10-46, 10-52
12 speed kassetter fås i følgende udgaver 11-36, 11-39. 11-46, 11-52
Rotor 13speed kasette har følgende klinger 10,11,12,13,14, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 og personligt savner jeg lidt en 16 tands da 52/16 med 90 RPM er ca 38-40 km/t. Efter en snak med Rotor siger de til mig at det er fordi jeg tænker gammeldags og køre 52 for, hvor de vil anbefale 48t for da jeg jo har en 10t bag som den mindste, og det giver egentlig god mening da gearene også kommer til at ligge tættere så, og mit mindste gear bliver mindre. Jeg køre dog stadig med min 52'er og håber bare snart at Rotor kommer med en 11-36 kassette så jeg kan få min 16t😁
Kassetten kommer i en komplet færdigsamlet udgave uden nogle løse dele.
Rullende bakker og bjerge med meget varierende stignings procenter.
Hvordan er det så at køre 1x13....
Det er fantastisk aldrig at skulle tænke på om man skal skifte op på stor eller ned på lille klinge foran, specielt når man køre i bakket terræn eller i bjerge med skiftende procenter, så glem alt om overvejelsen om man nu skal blive på stor klinge eller skifte ned, men bare KØR, det er fedt.
Alle mærker af geargrupper larmer lidt ekstra når man køre i yderstillingerne og det gøre 1x13 fra Rotor også og de første par dage larmede det lidt ekstra indtil forreste klinge lige var slidt til(kanterne raspet af) men jeg vil også sige, at går du efter den helt lydløse løsning skal du nok ikke vælge en 1x13 løsning da den vil larme lidt mere i de laveste gear end en 2x11 løsning.
Men med en 1x13 gruppe får du noget de andre ikke har og der bliver altid kigget nysgerrigt og spurgt ind til hvordan det fungere når jeg møder folk på min træningsture.
Komplet Cykel:
- Factor O2 Disc Frameset, Peral White Size 52
- Rotor Bike 1x13 grupe set (52t - 10/36)
- Rotor 13speed Kasette, 10,11,12,13,14, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36
- Rotor 2IN Power kranksæt (armlængde 165mm)
- Ceramic Speed, Bottom Bracket
- KMC e12 Ti-N Gold kæde (på billedet er det e12 Black Tech)
- Pedaler, Speed Play Zero
- Hjul, Profil Design 65mm bag, 50mm for (13 speed specific bagnav)
- Disc Brakes er Rotor Bike(samarbejde med Magura)
- Victoria Rubino 25mm dæk (ikke et dæk jeg vil anbefale. Er skiftet forlængst)
- Black Ink dunk holder.
- Black Ink saddelpind med 25mm offset
- Styr, 3T SUPERERGO LTD 31,8 - 38cm
- Factor Bike Styrbånd
- Saddel er SLEAK 135mm fra Secret Saddle Club
Vægt: 7,3 kg
Commentaires